Gennemsnitlige forbrugere ved stadig ikke, at de kan have mere end en “chocolatey” smag. De forventer ikke at smage bær, eksotiske frugter, nødder eller krydderier i deres 70% almindelige mørke barer. Hvordan man bebrejder dem som barn da der dengang ikke var nogen der var blevet fodret med den fineste chokolade i verden. Fra Hershey til Kinder indeholdt chokoladesnacks til børn lidt kakao og masser af sukker, mælk og Vanilla. Denne smag betød ikke meget, da disse behandler blev fortæret i løbet af få sekunder i hvert fald. Denne “mindless eating” i forbindelse med chokolade siden en øde tidsalder skabte ikke det bedste miljø for håndværkschokolade. En masse forklaringer og smag er nu nødvendigt for at ændre denne vane. Forbrugerne skal lære at nyde de forskellige smage, som den kan levere. Det er derfor, at smagsprøver blev skrevet på craft chokoladebarer i første omgang.

Smagsnotater angiver aromaerne i en chokoladebar, når du smager det. Disse er ikke tilsat ingredienser, men selve indholdet af den. De opnås på en million måder. Nogle ufrivilligt (genetik og terroir), nogle frivilligt (ristning og conching teknikker). Interessante aromaer er, hvad der skelner håndværkchokolade fra industriel chokolade.

Hvor kommer alt den gode chokolade fra

Craft chokolade fudge har til formål at bevare de originale aromaer af kakao. Industriel chokolade fortynder de iboende smagsstoffer af kakao med sukker, mælk, vanille og andre aromastoffer for at holde prislappen lav. Sondringen er tydelig: håndværk chokolade er til smag; industriel lavet er for tankeløs at spise. Og for dem, der ønsker at smage, omfatter flertallet af håndværkere smagsprøver om deres emballage.

Denne indikation tjener tre hovedformål:

  • For at få forbrugerne til at forstå, at det kan smage på noget andet end “chocolatey”.
  • For at hjælpe forbrugerne med at foretage et køb baseret på de smage, de foretrækker.
  • At styre forbrugerne under deres smag oplevelse.

Smagsnotater hjælper også fortællingen om chokoladebaren. De afslører den unikke personlighed af den pågældende sort, og adskiller den fra alle de andre søjler på samme hylde. På denne måde kan forbrugerne nyde vejledning i deres indkøbs- og smagsoplevelse, og håndværkere har et værktøj til at skelne sig fra en voksende konkurrence.

Det virker som en win-win situation for alle, men der er en fangst.

Selvom smagsprøver er et godt markedsførings- og uddannelsesredskab, er der noget politisk ukorrekt, når det angiver dem på emballagen af ​​en håndlavet chokolade.

Hvorfor havde man ikke god chokolade i gamle dage

Den største fjende for dem, der laver chokolade fra bønnerne, er inkonsekvens. Afhængig af oprindelsesbetingelserne påvirkes tilførslen af ​​kakaobønner både i kvalitet og kvantitet. Da de fleste leverandører af fine kakao er småbønder, har mange faktorer indflydelse på smag: vejr, gæringspraksis, kvalitetsprotokoller, høsttidspunkt, selv politiske ustabilitet er. Også chokoladeproducenten bidrager til denne forvirring. Fra at købe nyt udstyr til at skifte leverandører kan enhver ændring inden i chokoladefabrikken påvirke slutresultatet.

Fartøjets chokoladebevægelse er faktisk stolt af denne inkonsekvens. Mens store producenter tilbyder det nøjagtigt samme produkt over tid, respekterer håndværkere de cacao bønner, de modtager, og gør det bedst ud af dem i øjeblikket og overgiver enhver forskel fra batch til batch. Desværre forbliver pakken, der ombryder sådan inkonsekvent vare.

Så det sker, at det nye parti smager anderledes, men det sælges i en pakke med smagsnotater fra den foregående batch. Eller den før. Eller hvem ved fra hvor længe siden.

I betragtning af inkonsekvens i den håndlavet er det en god idé at skrive smagsprøverne på emballagen?

Dette emne er blevet diskuteret på Chocoa, den største samling af chokolade fagfolk i Europa, der finder sted hver februar i Amsterdam.

I Chocolate Makers Forum var chokoladeeksperten Clay Gordon fra The Chocolate Life (nu The Maven) mediator i en interaktiv samtale alt om udfordringerne og mulighederne for at være en håndværkerechokoladeproducent. Fra brandidentitet til logistiske vanskeligheder blev alle aspekter af bønne-til-bar fremstilling analyseret og diskuteret. Da det var på tide at tale om emballage, gav Clay et meget praktisk spørgsmål til publikum:

“Hvad laver du som en håndværkchokoladeproducent, hvis din nye batch smager anderledes end den foregående, men du har stadig hundredvis af pakker med de gamle smagsprøver?”

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *